FUSA Goes to MoU Campus International

Malaysia, 24 November 2023. Dekan Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama berserta rombongan Wakil Dekan II dan beberapa Ketua Prodi yang ada di lingkungan Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama UIN Imam Bonjol Padang Dr. Andri Ashadi, M.Ag., dan Dr. Zulfis, M.Hum kemudian Ketua Prodi Psikologi Islam FUSA Dr. Reza Fahmi, MA., Katua Prodi Aqidah dan Filsafat Islam FUSA Dr. Amril, M.Ag., Katua Prodi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir FUSA Dr. Ilhamni, Lc, MA., Ketua Prodi Studi Agama-Agama Dr. Susilawati, M.Ag., berbicara dalam forum YAB Dato’ Seri Aminuddin bin Harun (Menteri Besar Negeri Sembilan) forum dalam bentuk Seminar Antarbangsa yang bertema “Pendidikan Serantau dan Cabaran dalam Pembangunan Manusia”. Acara ini digelar di Hotel Seri Malaysia Seremban.

Masing-masing dari mereka diberi tema yang akan dipresentasi di forum tersebut. Andri Ashadi berbicara tentang Minoritas Muslim dan Pembangunan Kultur Hibrid di Pesisir Barat Pantai Sumatera. Dan Zulfis berbicara tentang Filsafat Sains Rekonsiliatif Nidhal Guessoum dan Relevansinya dengan Penguatan Integrasi Keilmuan PTKI. Dan Reza Fahmi berbicara tentang Personal Counseling based on Artificial Intelligence in Mental Health Treatment as a Challenge of Human Development. Dan Amril berbicara tentang Prodi Aqidah dan Filsafat Islam: Rumah untuk Berpikir Moderat. Dan Ilhamni berbicara tentang Evolusi Epistemologi Tafsir dan Tantangan bagi PTAI di Indonesia. Dan Susilawati berbicara tentang Harmoni dalam Keberagaman dan Kearifan Lokal Sebagai Landasan Moderasi Beragama Masyarakat Minang Kampung Cina Pondok Kota Padang.

Terkait dengan tema yang diusung dalam forum seminar Antarbangsa ini tentang Pendidikan serantau merujuk kepada pendidikan yang melibatkan kawasan atau wilayah geografi yang melibatkan beberapa negara atau wilayah. Pembangunan manusia dalam konteks ini merujuk kepada usaha untuk meningkatkan kualiti hidup dan potensi manusia dalam aspek-aspek seperti pendidikan, kesihatan, ekonomi, dan sosial. Terdapat beberapa cabaran yang mungkin dihadapi dalam usaha untuk membangunkan manusia melalui pendidikan serantau. Seperti Pelbagai Budaya dan Bahasa: Pelbagai budaya dan bahasa di serantau tertentu boleh menjadi cabaran besar. Pendidikan serantau perlu mengambil kira perbezaan budaya dan bahasa untuk memastikan bahawa pendekatan pendidikan adalah relevan dan dapat diterima oleh pelbagai kumpulan masyarakat. Juga Perbedaan Sistem Pendidikan: Setiap negara atau wilayah mungkin mempunyai sistem pendidikan yang berbeza. Integrasi dan penyesuaian kurikulum serta kaedah pengajaran perlu diambil kira untuk memastikan keseimbangan dan keseragaman dalam pendidikan serantau.

Dan juga Aksesibiliti dan Infrastruktur: Beberapa kawasan dalam serantau mungkin menghadapi cabaran dalam hal aksesibiliti dan infrastruktur. Kekurangan kemudahan seperti sekolah, perpustakaan, dan teknologi maklumat boleh menyulitkan usaha untuk menyediakan pendidikan berkualiti. Untuk mengatasi cabaran-cabaran ini, kerjasama antara negara atau kawasan, pemahaman budaya, peningkatan infrastruktur, peningkatan aksesibiliti, dan penekanan pada pembangunan sumber daya manusia dapat menjadi langkah-langkah penting dalam usaha untuk mencapai pembangunan manusia yang berkesan melalui pendidikan serantau.

Dalam acara ini dihadiri beberapa perwakilan dari lembanga pendidikan diantaranya. Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang, University Kolej Dar al-Hikmah, dan Majlis Agama Negeri Sembilan. Dekan FUSA beserta rombongan tidak hanya meghadiri forum tersebut tetapi juga melakukan MoU kepada University Kolej Dar al-Hikamah Malaysia dalam pengembangan mutu Akademik Fakultas Ushuluddin dan Studi Agama UIN Imam Bonjol Padang.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *